CONCEPT
椿 昇 (コンテンポラリー・アーティスト)
現代美術には亡霊のようにつきまとうひとつの言葉がある、それは「意味」である。私には、すべてに意味を求め作品を設計すべきだという病理に追い立てられながらも、同時にその意味から逃れる方途を求めて狂気の手助けを借りようともがいているように見えるのだ。偉大なるニコラ・プッサンの「私の絵画には意味の無い場所はひとつもない」という言葉に、論理的に抵抗することははなはだ難しい。そのような苦悩に対して、挑発的で荒々しい白いアルバムが「意味からの逃走」は依然として有効であることを告げてくれる。それが1968年11月にリリースされたザ・ビートルズの9作目の2枚組アルバム『The Beatles』( The White Album)である。画家リチャード・ハミルトンとポール・マッカートニーが制作した真っ白なジャケットにはきわめて実験的な試みが充満し、結果的にそのエネルギーは意味のポピュリズムというエントロピーの増大に対して、「チャーミングなリスクテイク」を仕掛けている。
いま社会は奇妙な曇天のような漠然とした不安感に包まれている。相変わらずこのメトロポリスの表層は美しく化粧され、何事も無かったかのようにオリンピックを迎えようと活気にあふれている。しかしながら、この「漠然とした不安」は人々の心理の奥深くに染み込み、社会を温かく導くことを阻害する。だからこそ人間にとってもっとも根源的でもっとも幸福に満ちているはずの音楽とアートのエネルギーを融合させる必要が差し迫っているのである。
「Universal Music Art Project 17」は、この国のアートを取り巻く環境が金星の分厚い雲に覆われているような状況下において、輝くクリスタルの壁越しに見える代々木の森や壮麗なメトロポリスの光景に囲まれた、まさにミュージックとアートのユートピアとして生み出された。
ストリートの野性味あふれるエネルギーと、ハイアートの理知的で思索的な作品群。それらオルタナティブな生命エネルギーにあふれる若いアーティストたちの躍動に興奮するとともに、情熱と愛を持ってこのプロジェクトを進めていただいたユニバーサルミュージックの方々に心から感謝を申し上げたい。このクリスタルパレスから、ミュージックとアートの新しい創発が絶え間なく生まれ続けることを願ってやまない。
つばき・のぼる
1953年京都府生まれ。京都市立芸術大学美術専攻科修了。2001年の横浜トリエンナーレで巨大なバッタのバルーン《インセクト・ワールド-飛蝗(バッタ)》を発表。以後、巨大な玩具として主にバルーンを用い、現代社会の抱える危機的な状況への警告を内包する作品を制作。また、長年にわたってアート教育にも携わり、京都造形芸術大学美術工芸学科の卒展をアートフェア化、内需マーケット育成のためにアルトテックを創設。
Universal Music Art Project 17
Universal Music Art Project 17
ユニバーサル ミュージックは、2018年秋、ここ原宿へのオフィス移転をきっかけに、オフィス・アート導入プロジェクト「Universal Music Art Project 17」を始動いたしました。
もとより私たちはミュージック・カンパニーとして、歴史的な名曲の数々や、才能あふれるアーティストの魅力を世の中に伝えることに取り組んできました。しかし最近は環境変化の波を受け、音楽そのものに反応する感性よりも、データに頼って状況を判断することが増えています。
新オフィスへの移転にあたり、私たちが念頭に置いたのは、ともすれば数字や論理と向き合う時間が多くなりがちな日常のなかで、オフィスで働く人々の五感を刺激し、創造力をかきたてるような仕掛けを空間に施すことでした。
この想いが「Universal Music Art Project 17」として花開くことになりました。展示されている作品は、京都造形芸術大学の椿昇教授のディレクションのもと、同大のコマーシャルギャラリー「ARTOTHÈQUE(アルトテック)」取扱いのアーティストを含むプロジェクトメンバーにより、新たに制作されたものです。
この「Universal Music Art Project 17」がアート・スクールとミュージック・カンパニーの新しいコラボレーションとして双方の発展の機会となること、そして当社で過ごすアーティスト、パートナー企業の皆さま、社員の時間が色彩豊かなものになることを願ってやみません。
ユニバーサル ミュージック合同会社
CONCEPT English
Noboru TSUBAKI (Contemporary Artist)
Something that has followed contemporary around like a departed spirit is the word, “meaning”. It seems to me that we are driven by the pathology of devising works in the pursuit of meaning for everything, while, at the same time, we are struggling to get help from madness and seek a way to escape meaning. The great Nicolas Poussin once said, “There is no place in my painting without meaning,” and it is exceedingly difficult to oppose this statement. Towards this agony, I would like to announce that the provocative and brash White Album is still an effective “means to escape meaning”. This is the White Album, the ninth album by the Beatles, a two record album released in November, 1968. The album cover, made by artist Richard Hamilton and Paul McCartney, is extremely experimental, resulting in its energy setting up a “charming risk-take” against the increase of the entropy of meaning populism.
Today society is wrapped in a vague sense of anxiety like strange cloudy weather. As usual, the surface of the metropolis is beautifully made-up and is energetically preparing for the Olympics as if nothing is wrong. However, this “vague sense of anxiety” is deeply embedded in people’s hearts, obstructing the pleasant leading of society. This is exactly why there is an imminent need to fuse with the energy of music and art, a primordial energy full of happiness.
Although this country’s art environment is enveloped by what is like the thick cloud that covers Venus, at “Universal Music Art Project 17” was made as a music and art utopia, surrounded by the forest of Yoyogi and the splendor of the metropolis cityscape, visible through the shiny crystal wall.
It is a contemplative collection of works that combine the wild energy of street art together with the intellect of the high art. I would like to express my gratitude to those at Universal Music who developed this project with passion and love, together with the excitement of the young artists who are full of an alternative life energy. From this crystal palace, I hope there will be a perpetual emergence of music and art.
Noboru TSUBAKI
Born in Kyoto, 1953. Graduated from Kyoto City University of Arts majoring in Fine Arts. Exhibited the giant grasshopper balloon, “Insect world – Grasshopper” at the 2001 Yokohama Triennale. Thereafter, he created works that include warnings of a crisis of contemporary society, mainly using balloons as large-scale toys. He has also been involved for many years with art education, establishing the Degree Show at Kyoto University of Art and Design as an art fair, as well as Artoteque, which aims to nurture a domestic demand for art.
Universal Music Art Project 17 English
Universal Music Art Project 17
In the fall of 2018, we moved our office here in Harajuku and started the project of our Office Art Project ‘Universal Music Art Project 17’
While we have been working to convey the world of our historical masterpieces and artists globally, more and more people rely on data and marketing. When we moved to the new office, we had in mind the idea of creating as a space that would stimulate the five senses and inspire creativity of employees and visitors in their everyday lives rather than just business activities.
The project has blossomed into ‘Universal Music Project17’. The displays we created under the direction of Professor Noboru Tsubaki of Kyoto University of Art and Design and project members, features artists working at university’s commercial gallery ‘ARTOTHÈQUE
We sincerely hope that this project will be a new collaboration between an art school and a music company, and that the time spent by artists, partners and employees at our company will be filled with creative joy.